Jun 26, 2010

Buat Pimpinan dan Orang Bawahan...



“ Bagi pemimpin dalam dakwah Ikhwan mempunyai hak seperti bapa dalam ikatan hati, sebagai guru dalam faedah keilmuan, sebagai seorang syeikh dalam pendidikan kerohanian, seorang ketua dalam memutuskan siasah umum bagi dakwah. Malahan dakwah kita menghimpunkan seluruh pengertian ini. ”


Petikan di atas adalah kata-kata yang terpacul keluar dari bibir Imam Syahid pabila membincangkan mengenai kedudukan pemimpin dalam jemaah. Suatu pandangan yang menyeluruh, mencakupi aspek-aspek besar dalam kehidupan kita. Sesungguhnya pemimpin ibarat lambang jemaah yang membawa panji Islam ke seluruh pelusuk dunia.

Justeru, Islam menganjurkan umatnya untuk menimbulkan perasaan kasih sayang dan hormat-menghormati terhadap kepimpinan jemaah yang sedia ada mahupun yang akan datang. Mustafa Masyhur menyatakan perasaan ini harus wujud dalam arah dua hala, agar ianya jauh dari semangat menguasai atau lemah pabila berhadapan dengan orang-orang bawahan. Orang-orang bawahan pula hendaklah melihat hubungan perasaan ini merupakan suatu ibadah kepada Allah dan mendekatkan diri kepada-Nya sesuai dengan sabda Rasulullah,


“ Sesiapa mentaati aku maka dia mentaati Allah dan barangsiapa yang menderhakai padaku maka dia telah menderhakai Allah; sesiapa yang mentaati ketua maka dia telah mentaati aku dan sesiapa yang menderhakai ketua maka dia telah menderhakai aku ”

[Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]


Peringatan! Hubungan harmoni ini tidak sepatutnya hambar@keruh atas sebab gap yang sedia ada. Jurang ini hanyalah sebagai tanda penghormatan dan penghargaan oleh orang-orang bawahan terhadap sang pemimpin.



Sumber : Jalan Dakwah; Antara Qiyadah dan Jundiyah, Mustafa Masyhur





3 comments:

Mashizaki Keikan said...

test

Mashizaki Keikan said...

Akhi, dah lama tak baca buku ke akhi? Lama tak update nih...


(ceh, paku serpih, dia lebih... haha~)

Makhluk Asing said...

bkn dah lame x bace buku,
mls nak update je..hehe