Jun 15, 2010

Ku Hulur Duniamu, Kau Gandakan Akhirat Ku...


Pada suatu hari, Shah melangkah gagah menuju ke bilik Razi, mad’u yang dikenalinya sejak semester lepas. Teringat kembali ketika di awal perkenalan, Razi ketika itu dirundung masalah akademik. Pointer jatuh teruk pada semester itu. Bermula di situ lah bibit-bibit ukhwah terjalin... Sambil mengorak langkah, fikirannya menerawang memikirkan kerenah Razi akhir-akhir ini. Penuh dengan kontroversi lagaknya sejak penubuhan usrah yang formal beberapa minggu yang lalu,

Diimbas kembali peristiwa semalam, Shah benar-benar makan hati ditipu dek Razi secara terang-terangan. Dikatakan kurang sihat sebagai alasan untuk tidak hadir usrah. Realitinya, Shah terlihat kelibat Razi bersama kawan-kawannya yang lain di medan selera ketika dalam perjalanan menuju lokasi usrah. Keajaiban berlaku di sini! Apa tidaknya, bagaimana ukhwah yang terjalin itu dicemari dengan tipu daya yang bisa menggugat hati sang naqib?

Di sini kita perlu rewind kembali saat-saat ukhwah itu terjalin antara Shah dan Razi. InsyAllah perbincangan kita adalah sekitar persoalan di bawah;-


1. Apakah persepsi Razi terhadap Shah di awal perkenalan? Adakah dia melihat Shah sebagai seorang naqib @ sebagai seorang mentor akademiknya?

2. Adakah ikatan yang terjalin adalah atas dasar ukhwah islamiyah?


Jika Razi melihat Shah sebagai seorang naqib, that’s good. Jika tidak, Shah perlu banyakkan mendekati Razi secara personal. Muaiyasyah itu penting supaya kita lebih mengenali mad’u serta permasalahan yang mereka hadapi sekaligus mengubah persepsi mereka terhadap kita. Kebiasaannya, mad’u seperti Razi perlu diberi lebih perhatian, terutama dalam masalah yang dihadapinya. At least, naqib perlu menunjukkan usaha untuk menangani masalah mad’u mereka.

Akhir sekali, eratkanlah ikatan itu dengan ukhwah islamiyah. Babitkan mad’u kita dalam amal-amal islami. Tunjukkan kepada mereka betapa indahnya Islam dan tiupkan bibit-bibit izzah dalam hati mereka terhadap Islam. InsyAllah mereka inilah yang akan bersama-sama menggalas tugas murobbi seperti kita di masa hadapan.


“Apabila dicabut nyawa anak Adam, maka terputuslah segala amal perbuatannya melainkan 3 perkara; sadaqah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang soleh”


Marilah sama-sama kita memohon ampunan kepada Allah dan memohon agar usaha-usaha DF kita yang kecil ini membuahkan “saham” yang berpanjangan kepada kita di akhirat kelak. InsyAllah....






No comments: